- WYMOGI PRAWNE:
- Szkolenie, może rozpocząć osoba, która ukończyła:
– 14 lat – kat. AM
– 16 lat – dla kat. A1
– 18 lat – dla kat. A2
– 24 lata – kat. A
lub 20 lat jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo
jazdy kat. A2.
Szkolenie może być rozpoczęte do 3 miesięcy przed uzyskaniem wymaganego przepisami wieku.
- posiada orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
- ma zgodę rodzica lub opiekuna, jeżeli nie ukończyła 18 lat.
- CEL:
Przygotowanie kandydatów ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem kat. AM, A1, A2, A w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu drogowego przez wyposażenie tych osób w wiedzę i umiejętności ujęte w szczegółowym programie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami zawartym w stosownych przepisach regulujących uzyskiwanie w/w uprawnień.
- CEL POZNAWCZY:
Poznanie przepisów ruchu drogowego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, poznanie podstawowych czynności kontrolno – obsługowych i zapoznanie się z zasadami prawidłowej techniki kierowania pojazdem. Poznanie zasad i kryteria oceny obowiązujących na egzaminie państwowym.
- CEL KSZTAŁCĄCY:
Kształcenie umiejętności wykorzystywania poznanej wiedzy teoretycznej w praktycznej nauce kierowania pojazdem na placu manewrowym i w ruchu drogowym. Kształcenie umiejętności właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego.
- CEL WYCHOWAWCZY:
Kształcenie właściwej postawy poszanowania przepisów ruchu drogowego i ich przestrzegania mając na uwadze bezpieczeństwo własne i innych. Kształcenie właściwej kultury i zachowania na drodze wobec innych uczestników ruchu drogowego, zero agresji, a więcej życzliwości wobec innych uczestników ruchu drogowego. Zrozumienie i uświadomienie zagrożeń jakie mogą wyniknąć z nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.
- CZAS TRWANIA SZKOLENIA:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy kursant przed dopuszczeniem do egzaminu wewnętrznego na kat. A1, A2 i A musi odbyć minimum:
- 26 godzin lekcyjnych zajęć teoretycznych,
- 4 godziny lekcyjne zajęć z udzielania pierwszej pomocy,
- 20 godzin zegarowych zajęć praktycznych.
W przypadku posiadania uprawnień kat. A1 minimalny program zajęć dla kat. A2 obejmuje:
- zwolnienie z zajęć teoretycznych,
- 10 godzin zegarowych zajęć praktycznych.
W przypadku posiadania uprawnień kat. A1, A2 minimalny
program zajęć dla kat. A obejmuje:
- zwolnienie z zajęć teoretycznych,
- 10 godzin zegarowych zajęć praktycznych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy kursant przed dopuszczeniem do egzaminu wewnętrznego na kat. AM musi odbyć minimum:
- 5 godzin lekcyjnych zajęć teoretycznych,
- 5 godzin zegarowych zajęć praktycznych.
- EGZAMIN WEWNĘTRZNY:
Szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym teoretycznym i praktycznym. Egzamin przeprowadza się zgodnie z wymogami i kryteriami określonymi w przepisach regulujących przebieg egzaminu państwowego. Egzamin odbywa się po realizacji wszystkich wymaganych programem godzin dydaktycznych.
Część teoretyczną egzaminu wewnętrznego przeprowadza się za pomocą programu komputerowego lub arkuszy przeznaczonych do przeprowadzania egzaminów wewnętrznych. Warunkiem dopuszczenia osoby szkolonej do dalszej części egzaminu jest uzyskanie wyniku pozytywnego z części teoretycznej.
Część praktyczna na egzaminie wewnętrznym przeprowadza się dwuetapowo, pierwszy etap na placu manewrowym, a drugi – podczas jazdy w ruchu drogowym.
- METODY NAUCZANIA:
Zajęcia teoretyczne /metody nauczania oparte na słowie/:
- Wykład,
- Dyskusja,
- Praca z książką,
- Wyjaśnienie,
- Dyskusja problemowa.
Zajęcia praktyczne /metody oparte na obserwacji, czyli oglądowe i oparte na działalności praktycznej/:
- Pokaz /demonstrowanie/,
- Ćwiczenie,
- Omawianie,
- Jazda z komentarzem.
- ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Tablica;
- Projektor multimedialny;
- Komputer i odpowiednie programy komputerowe;
- Rzutnik foliogramów;
- Profesjonalny symulator praktycznej nauki jazdy;
- POMOCE DYDAKTYCZNE:
Część teoretyczna:
- Teksty obowiązujących aktów prawnych;
- H. Próchniewicz, „Motocyklista doskonały”;
- K. Gos, „Kodeks motorowarzysty”;
- S. Soboń, „Kodeks drogowy dla każdego”;
- Z. Drexler, „Przepisy ruchu drogowego”;
- A. Cieślak, M. Rupental, „Podręcznik kursanta kat. A”;
- Prezentacja: „Znaki drogowe”;
- Prezentacja: „Sytuacje drogowe”;
- Prezentacja: „VADEMECUM Wykładowcy”;
- Plansze: „znaki drogowe”, „pierwsza pomoc”, „czynności kontrolno – obsługowe”, i inne.;
- Tablica i tablica magnetyczna do przedstawiania sytuacji drogowych na skrzyżowaniach;
- Fantom reanimacyjny i filmy DVD „pierwsza pomoc”;
- Prezentacje multimedialne własne;
- Zestawy własnych pytań do sprawdzenia wiedzy uczestników szkolenia;
- Profesjonalny symulator jazdy.
Część praktyczna:
- Pojazdy szkoleniowe;
- Profesjonalne urządzenie pomiarowe do pomiaru prędkości najazdowej, średniej i chwilowej
- Plac manewrowy.
Egzamin:
- Program komputerowy „Kat. AM, A1, A2, A – egzamin wewnętrzny OSK”
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 roku w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. z dnia 25 lutego 2016 roku poz. 232) został usankcjonowany strój motocyklisty zdającego egzamin państwowy w zakresie kat. AM, A1, A2, A, a także sposób jego wykorzystania.
Część stroju motocyklisty zabezpiecza WORD. Do nich zaliczamy kamizelkę, kask ochronny, ochraniacze na kolana i łokcie. Szczególnie te dwa elementy oraz kask ochronny muszą odpowiadać odpowiednim warunkom technicznym i przejść stosowne badania homologacyjne. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zakupując sprzęt ochronny kierują się przede wszystkim wysokimi wskaźnikami bezpieczeństwa i stosowną dokumentacją potwierdzającą przeprowadzane badania. Inne elementy związane ze strojem motocyklisty zapewnia osoba egzaminowana. Zaliczamy do nich:
- a) obuwie pełne – zakrywające stopę, wiązane lub zapinane na klamry, rzepy, lub zatrzaski lub obuwie typu motocyklowego;
- b) spodnie z długimi nogawkami – oczywiście nie z każdego materiału. Lekkie, przewiewne, długie spodnie nie zabezpieczą motocyklisty podczas przewrócenia. Wskazane jest stosowanie spodni ze skóry lub innego materiału odpornego na czynniki zewnętrzne, które występują bądź mogą wystąpić podczas kierowania motocyklem;
- c) kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski – można zadać pytanie czy każda z tych wymienionych rzeczy odpowiednio zabezpieczy motocyklistę? Na pewno nie. Potrzebna jest kurka z właściwego materiału, która ochroni motocyklistę a nie tylko spełni pewne kryterium prawne. Takie kurtki posiadają także elementy ochronne kręgosłupa, o których zapomniano w wymogach formalnych. Nie bez znaczenia jest też barwa kurki oraz wyposażenie jej w elementy odblaskowe;
- d) rękawice zakrywające całe dłonie – na pewno nie mogą być to rękawice jednopalcowe – choć całe dłonie zakrywają. Skuteczną ochronę dłoni motocyklisty zapewnią jedynie rękawice ściśle przeznaczone do tego celu.
Wykorzystanie właściwego stroju ochronnego zostało włączone do kryterium oceny zadania egzaminacyjnego, ale przede wszystkim zmniejsza ryzyko urazów, które mogą wystąpić podczas jazdy na motocyklu czy motorowerze. Brak świadomości ponoszonego ryzyka może przyczynić się do generowania potencjalnego oraz rzeczywistego zagrożenia. Świadomość stosowania odpowiedniego stroju podczas szkolenia i egzaminowania motorowerzysty lub motocyklisty spoczywa na osobie, instruktorze i egzaminatorze. Najlepiej napisane prawo nie zastąpi zdrowego rozsądku.
Pojazdy szkoleniowe :
Motocykl „Hyosung” GT650P COMET | A | 647 cm3, 54,7 kW
0,260 kW/kg |
Motocykl „Suzuki” Gladius SVF650 | A2 | 645 cm3, 35,0 kW
0,171 kW/kg |
Motocykl MZ RT 125 | A1 | 125 cm3, |
Motocykl „Yamacha” | A1 | 125 cm3, |
Motorower „ROMET” MOTORS H2 Racing | AM | 49,5 cm3, 2,50 kW
0,026 kW//kg |